gatunek spektakle teatralne
kraj produkcji Francja
bilet 30 zł norm. / 25 zł ulg.

 

Pokazy spektakli w Polsce odbywają się pod honorowym patronatem długoletniego aktora Komedii Francuskiej Andrzeja Seweryna.

Comédie-Française (Komedia Francuska) bywa także nazywana czasem Domem Moliera, bo jej istnienie i tradycje sięgają czasów wielkiego dramatopisarza. Jest to również jeden z najbardziej prestiżowych teatrów na świecie. Najstarsza scena francuska powstała w 1680 roku na mocy dekretu króla Ludwika XIV, który połączył dawny zespół Moliera z zespołem Hôtel de Bourgogne. Od 1799 roku do dziś teatr ma siedzibę w Théâtre des Variétés-Amusantes, w przepięknej Salle Richelieu, będącym częścią kompleksu pałacowego Palais-Royal w samym centrum Paryża.

Komedia Francuska była pierwszym w Europie teatrem narodowym, czyli grającym przedstawienia w języku narodowym, a nie w językach oryginału. Stała się pierwowzorem takiej działalności artystycznej dla innych krajów, w których także zaczęły powstawać sceny narodowe.

Niezwykła jest także historia i organizacja pracy tego teatru. Jego statut, obowiązujący aż do dzisiaj, został zatwierdzony w 1812 roku przez cesarza Napoleona. Comédie-Française działa jako spółka aktorów, którzy posiadają udział w zyskach, a także, poprzez swoich reprezentantów, wraz z dyrektorem zarządzają teatrem. Sami aktorzy Komedii Francuskiej dzielą się na trzy grupy. „Pensionaires" to artyści gościnni, którzy jednak są zatrudnieni na etat, ale nie mają prawa głosu w sprawach teatru. Druga grupa – „sociétaires" (stowarzyszeni) – to aktorzy, którzy są mianowani dożywotnio Komediantami Francuskimi, pracujący jednocześnie na etacie i wystawiający swoich reprezentantów do rady współadministrującej teatrem. Emeryci lub dawni „sociétaires" tworzą „sociétaires honoraires" (zespół honorowych), którzy czasem jeszcze występują gościnnie na scenie i mianują dyrektora.
Mamy i my swój bardzo ważny polski akcent na tej prestiżowej scenie. Od 2013 roku jednym z „sociétaires honoraires" jest Andrzej Seweryn, który w Komedii Francuskiej występował od 1993 roku, a obecnie także reżyseruje. Polski aktor jest w tym zaszczytnym gronie trzecim w historii cudzoziemcem. Także Wojciech Pszoniak wielokrotnie występował na scenie Comédie-Française.

 

7.05 Mizantrop

Molier (Jean Baptiste Poquelin) (1622–1673)
Le Misanthrope

Komedia w czterech aktach (1666)

Jedną z najważniejszych sztuk francuskiej dramaturgii, „Mizantropa" Moliera zobaczymy w reżyserii Clémenta Hervieu-Légera, aktora i reżysera młodego pokolenia. To jedna z najlepszych sztuk ojca francuskiej komedii, wieloznaczna i niepoddająca się jednej interpretacji. Spośród komedii Moliera wyróżnia ją szlachetność głównego bohatera Alcesta, którego trzeźwe, cyniczne spojrzenie obnaża śmieszności otoczenia.

„Kiedy zdecydowałem, że będę reżyserował »Mizantropa«, zadałem sobie pytanie: po co wystawia się klasykę? Dlaczego to jest tak ważne dla mnie? Myślę, że osobą, która najlepiej i bardzo zwięźle odpowiedziała na to pytanie, jest Antoine Vitez: »Ponieważ jest niezbędna dla utrzymania pamięci społeczeństwa«". Dla Moliera rok 1665 – rok, w którym został napisany „Mizantrop" – był rokiem zdrady: to wtedy Racine dał swą tragedię „Aleksander Wielki" do wystawienia trupie Hôtel de Bourgogne, po niepowodzeniu swojego pierwszego dzieła zaprezentowanego przez trupę Moliera w Théâtre du Palais-Royal. Czy można zauważyć wątki autobiograficzne w czarnym humorze Alcesta, który wydaje się z powodu jednej osoby nienawidzić cały świat? Clément Hervieu-Léger, aktor stałego zespołu Comédie-Française, bada charakter zrzędliwego bohatera i jego walkę przeciw zmęczeniu samym sobą i samotnością.

Osiem osób, które tworzą ten mikrokosmos społeczny, umieszczone są w otwartej przestrzeni, na zewnątrz rezydencji, zamiast w przytulnym salonie. Mobilna przestrzeń ma być metaforą zmienności rzeczywistości wokół nas. Reżyser twierdzi: „Teatr żyje i rozwija się, karmi się dokonaniami poprzednich wieków, ale zwraca się w stronę nadchodzącego stulecia. Należę do zespołu teatru repertuarowego i myślę, że bez świeżego podejścia do dzieł klasycznych taki teatr nie ma racji bytu".

Obsada:
Yves Gasc jako Basque
Éric Génovèse jako Filint, przyjaciel Alcesta
Florence Viala jako Arsena, przyjaciółka Celimeny
Loïc Corbery jako Alcest
Serge Bagdassarian jako Oronte, zalotnik Celimeny

Reżyseria: Clément Hervieu-Léger

Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania: ok.: 180 minut.

 

 

Cyrano de Bergerac


Edmond Rostand (1868–1918)

Komedia bohaterska (heroiczna) w pięciu aktach (1897)

Komedia heroiczna Edmonda Rostanda „Cyrano de Bergerac" to sztuka, w której elementy komiczne mieszają się z tragicznymi, a śmiech ze łzami. Napisany w 1897 roku dramat, oparty na życiorysie Saviniena de Cyrano (de Bergeraca), siedemnastowiecznego poety, to jeden z najbardziej charakterystycznych tekstów francuskiej komedii balansującej na granicy romansu, krotochwili i dramatu bohaterskiego. Poeta-zabijaka Cyrano z groteskowo dużym nosem, który nie pozwala mu wyznać swych uczuć pięknej kuzynce Roksanie, jest popisową rolą najwybitniejszych aktorów. Autor stworzył ją w ścisłej współpracy z pierwszym jej wykonawcą, Benoîtem Constantem Coquelinem, który grał ją do śmierci około tysiąca razy. Reżyseruje Denis Podalydès, aktor i reżyser Comédie-Française, związany z teatrem od 1997 roku.

„Kiedy my, aktorzy tego teatru, dostajemy szansę wyreżyserować tu sztukę, nieświadomie chcemy pokazać nasz teatr w całej pełni i wszystko to, co sprawia, że go kochamy i chcemy tu wciąż pracować" – mówi reżyser. Podobnie jak ponad sto lat temu Rostand czerpał z pomysłów i energii pierwszego wykonawcy roli Cyrana, tak dziś Denis Podalydès skorzystał z inspiracji członków trupy Komedii Francuskiej. Opera komiczna, tragedia, dramat romantyczny, farsa – wszystkie te gatunki zawierają się w tej komedii z całym jej rozbuchaniem. Żaden z wariackich wyczynów Cyrana nie jest tu pominięty, akcja kilkakrotnie zostaje podgrzana do temperatury wrzenia. Inscenizacja niejako wychodzi „z brzucha teatru" i biegnie przez jego przestrzenie, angażując różne poziomy: piwnice, strychy, zapadnie. Spektakl zdobył w 2007 roku sześć Nagród Moliera.

Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania: ok.: 185 minut.

 

 

 

REPERTUAR

14:00 Chata

16:30 Klient

18:45 Bikini Blue

20:30 Ostatnie dni miasta

W REPERTUARZE

14:00 Chata

16:30 Klient

18:45 Bikini Blue

20:30 Ostatnie dni miasta

REZERWACJA

KASA CZYNNA OD GODZ.12.00

w przypadku wcześniejszych seansów 

kasa czynna na godzinę przed seansem

rezerwacja biletów:

tel. (34) 324-22-40

kasa@galeria.czest.pl
(rezerwacje mailowe potwierdzamy)

WKRÓTCE

     

WYSZUKIWARKA
NEWSLETTER
KONTAKT

Al. Najświętszej Maryi Panny 64
42-200 Częstochowa
tel. (34) 324-60-58

Biuro kina nie prowadzi rezerwacji biletów.

e-mail: okf@okf.czest.pl

mapa dojazdu

WSPIERAJĄ NAS
WSPÓŁPRACUJEMY
Instytucja Zarządzająca

Miejska Galeria Sztuki
Al.NMP 64
42-200 Częstochowa

www.galeria.czest.pl