gatunek opera - transmisja na żywo z Metropolitan Opera W Nowym Jorku
bilet 55 zł norm./ 50 zł ulg./ 45 zł przy zakupie 5-9 tytułów / 40 zł przy zakupie 10 tytułów

O cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD"

Jak to się zaczęło
Przedsięwzięcie „The Met: Live in HD" nawiązuje do bogatej, ponad 90-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego nowojorskiego teatru. Pomysłodawcą cyklu jest obecny dyrektor generalny The Metropolitan Opera – Peter Gelb, od lat związany z branżą telewizyjną. 30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy w historii popłynął w eter operowy obraz i dźwięk w formacie HD & DD Surround; pokazano „Zaczarowany flet" Mozarta. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów zgromadzonych w 150 salach na terenie USA. Sukces kasowy i frekwencyjny sprawił, że do projektu natychmiast przyłączyły się ośrodki z całego świata.

Naprawdę na żywo
Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie – mimo sześciogodzinnej różnicy czasu – przedstawienia można oglądać na żywo wieczorem, a to dlatego, że Met, jak nazywają swój teatr nowojorczycy, gra w soboty dwa spektakle: pierwszy wczesnym popołudniem, a drugi wieczorem. Transmitowany jest ten popołudniowy. Przed każdą transmisją odbywają się w trakcie wcześniejszych przedstawień dodatkowe próby kamerowe, aby podczas przekazu na żywo obraz z kilkunastu kamer był idealnie zsynchronizowany z wydarzeniami na scenie.

Liczby
Na cykl „The Met: Live in HD" sprzedano do tej pory ponad 26 milionów biletów. Transmisje nowojorskich spektakli oglądają widzowie 70 krajów świata zgromadzeni w ponad dwóch tysiącach sal kinowych, filharmonicznych i teatralnych. Do dziś zaprezentowano w ramach tego cyklu blisko 130 przedstawień – od klasyki po dzieła współczesne. Najpopularniejsze tytuły pokazywane są ponownie, jednak za każdym razem w innej obsadzie.

Teatr gwiazd
Nowojorska The Metropolitan Opera od początku swej działalności (1883) słynie nie tylko z występów doskonałych śpiewaków i dyrygentów, ale także z kreowania ich karier. Nic więc dziwnego, że każdy chce stanąć na jej scenie. O ten przywilej starali się najwięksi, z Marią Callas na czele. Obecnie o poziom wykonawczy w Met dba Yannick Nézet-Séguin, jej nowy dyrektor muzyczny.

Polacy w Met
Nasi najlepsi wokaliści – obecnie Mariusz Kwiecień, Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński, Andrzej Dobber i Andrzej Filończyk, a wcześniej Teresa Żylis-Gara, Stefania Toczyska, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Adam Didur, bracia Reszke czy wreszcie wyjątkowo ubóstwiana przez Amerykanów Marcelina Sembrich-Kochańska – występowali i wciąż występują na deskach tego teatru.

Podczas transmisji
Spektakle prezentowane są z polskimi napisami. Widzowie mają do dyspozycji również podręczne programy z obsadą i streszczeniem libretta pokazywanej opery. Podczas przerw w transmisji kamera zagląda za kulisy i na sale prób. Można też posłuchać wywiadów z artystami występującymi w przekazywanym na żywo przedstawieniu. Operatorzy śledzą także zmiany dekoracji, których dokonuje świetnie wyszkolona armia pracowników sceny – tego wszystkiego nie mogą zobaczyć widzowie zasiadający na widowni Met.

The Metropolitan Opera: Live in HD | Repertuar sezonu 2019–20

Giacomo Puccini
Turandot
12.10.2019 | sobota | 18:55 [CEST] NOWA OBSADA
dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
reżyseria i scenografia: Franco Zeffirelli
kostiumy: Anna Anni and Dada Saligeri
światło: Gil Wechsler
choreografia: Chiang Ching
w rolach głównych: Christine Goerke jako księżniczka Turandot, Eleonora Buratto jako Liu, Roberto Aronica jako Nieznany Książę (Kalaf), James Morris jako Timur

Ostatnia opera Giacoma Pucciniego po raz trzeci pojawia się w cyklu transmisji z Met. Olśniewająca inscenizacja Franca Zeffirellego, do której sławny reżyser zaprojektował też baśniową scenografię, zachwyca już kolejne pokolenie widzów nowojorskiej sceny i melomanów z całego świata. Dramatyczna historia miłości księcia Kalafa do chińskiej księżniczki Turandot, która przed małżeństwem broni się, zadając pretendentom do swej ręki trzy zagadki, zainspirowała Pucciniego do stworzenia urzekającej muzyki, ze słynną arią Kalafa „Nessun dorma" na czele. Spektakl w nowej obsadzie solistów poprowadzi zza dyrygenckiego pulpitu Yannick Nézet-Séguin, nowy dyrektor muzyczny nowojorskiej sceny, a w roli tytułowej wystąpi Christine Goerke, podziwiana w Met m.in. w „Walkirii" Wagnera.

Jules Massenet
Manon
26.10.2019 | sobota | 18:55 [CEST] NOWA OBSADA
dyrygent: Maurizio Benini
reżyseria: Laurent Pelly
scenografia: Chantal Thomas
kostiumy: Laurent Pelly
światło: Joel Adam
choreografia: Lionel Hoche
w rolach głównych: Lisette Oropesa jako Manon, Michael Fabiano jako kawaler des Grieux, Carlo Bosi jako Guillot de Morfontaine, Artur Ruciński jako Lescaut, Brett Polegato jako de Brétigny, Kwangchul Youn jako hrabia des Grieux

Opera na motywach skandalizującej XVIII-wiecznej powieści „Historia kawalera des Grieux i Manon Lescaut" Abbé Prévosta, która zainspirowała wielu artystów (m.in. również Pucciniego) do stworzenia oper, baletów i dzieł malarskich. Młoda i piękna Manon zakochuje się z wzajemnością w prostolinijnym kawalerze, ale nie potrafi zrezygnować z luksusowego życia, więc porzuca prawdziwą miłość na rzecz bycia utrzymanką bogacza. Historia kończy się tragicznie na bezdrożach Luizjany, gdzie Manon zostaje zesłana za prostytucję. W parę kochanków wcielą się Lisette Oropesa i Michael Fabiano, ale polska publiczność szczególnie oczekuje pierwszego występu w transmisji do kin z Met naszego wybitnego barytona Artura Rucińskiego w roli brata Manon – Lescauta.

Giacomo Puccini
Madama Butterfly
Madame Butterfly
09.11.2019 | sobota | 18:55 [CET] NOWA OBSADA
dyrygent: Pier Giorgio Morandi
reżyseria: Anthony Minghella
scenografia: Michael Levine
kostiumy: Han Feng
światło: Peter Mumford
choreografia: Carolyn Choa
w rolach głównych: Hui He jako Cio-Cio-San, czyli Pani Motyl, Elizabeth DeShong jako Suzuki, Andrea Carè jako porucznik Pinkerton, Plácido Domingo jako konsul Sharpless

Słynny operowy wyciskacz łez w nawiązującej do japońskiej tradycji teatralnej inscenizacji Anthony'ego Minghelli powraca do cyklu „The Met: Live in HD" po raz trzeci. Opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii i wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki i muzykę towarzyszącą świętu kwitnących wiśni. W postać tytułową wcieli się chińska sopranistka Hui He, Pinkertonem będzie Włoch Andrea Carè, a w roli amerykańskiego konsula Sharplessa wystąpi legendarny Plácido Domingo.

Philip Glass
Akhnaten
Echnaton
23.11.2019 | sobota | 18:55 [CET] PRAPREMIERA MET
dyrygent: Karen Kamensek
reżyseria: Phelim McDermott
scenografia: Tom Pye
kostiumy: Kevin Pollard
światło: Bruno Poet
choreografia: Sean Gandini
w rolach głównych: Dísella Lárusdóttir jako królowa Teje, matka Echnatona, J'nai Bridges jako Nefretete, żona Echnatona, Anthony Roth Costanzo jako faraon Echnaton, Aaron Blake jako Arcykapłan Amona, Will Liverman jako dowódca wojsk Horemhab, przyszły faraon, Richard Bernstein jako Ai, ojciec Nefretete, doradca faraona, Zachary James jako Amenhotep, syn Hapu, Pisarz

Po raz pierwszy w transmisji do kin pojawi się jedna z najpiękniejszych oper współczesnych, skomponowane w stylu minimalistycznym arcydzieło Philipa Glassa, amerykańskiego kompozytora zręcznie poruszającego się między niemal wszystkimi rejonami muzyki: od popu, przez muzykę filmową (liczne nominacje do Oscarów i Złotych Globów), po operę. Postać faraona rewolucjonisty Echnatona zaciekawia badaczy i miłośników historii starożytnej po dziś dzień, również dlatego, że po śmierci niemal wszystkie wzmianki o nim i jego wizerunki zostały wymazane przez kastę kapłańską, którą starał się pozbawić władzy. Obarczony wieloma schorzeniami Echnaton wprowadził w Egipcie kult jedynego boga Atona, boga słońce, i zbudował nową stolicę. To jego żoną była piękna Nefretete, uwieczniona dzięki sławnemu popiersiu.

Wolfgang Amadeus Mozart
Die Zauberflöte | The Magic Flute
Zaczarowany flet
07.12.2019 | sobota | 18:55

POWTÓRKA SPEKTAKLU Z 30.12.2006
dyrygent: James Levine
reżyseria i kostiumy: Julie Taymor
scenografia: George Tsypin
światło: Donald Holder
lalki: Julie Taymor i Michael Curry
choreografia: Mark Dendy
W rolach głównych: Ying Huang jako Pamina, Erika Miklósa jako Królowa Nocy, Matthew Polenzani jako Tamino, Nathan Gunn jako Papageno, David Pittsinger jako Mówca, René Pape jako Sarastro

The Metropolitan Opera w okresie mikołajkowym przypomina widzom cyklu „Zaczarowany flet" Mozarta w reżyserii Julie Taymor. Na początku lat 90. wyreżyserowała ona filmową wersję opery-oratorium „Król Edyp" Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Taymor ma na swoim koncie także reżyserię „Fridy" z Salmą Hayek czy musicalu „Król Lew". „Zaczarowany flet" był pierwszym spektaklem transmitowanym do kin przez Met. To idealna propozycja dla tych wszystkich, którzy miłością do opery pragną zarazić swoje dzieci lub wnuki – prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym librettem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty). Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny.

Alban Berg
Wozzeck
11.01.2020 | sobota | 18:55 [CET] PREMIERA SEZONU
dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
reżyseria: William Kentridge
współpraca reżyserska: Luc De Wit
projekcje wideo: Catherine Meyburgh
scenografia: Sabine Theunissen
kostiumy: Greta Goiris
światło: Urs Schönebaum
w rolach głównych: Elza van den Heever jako Marie, Tamara Mumford jako Margret, Christopher Ventris jako Tamburmajor, Gerhard Siegel jako Kapitan, Andrew Staples jako Andres, Peter Mattei jako Wozzeck, Christian Van Horn jako Doktor

Najpierw było wydarzenie autentyczne: Johann Christian Woyzeck, lipski cyrulik, zamordował 21 czerwca 1821 swoją kochankę. Potem postromantyczny niemiecki pisarz Georg Büchner stworzył na tej kanwie dramat, a ten z kolei posłużył Albanowi Bergowi do skomponowania wstrząsającej opery. Były żołnierz, dręczony koszmarami, nie wytrzymuje presji środowiska i wyśmiewany po zdradzie swej konkubiny zabija ją, a sam ginie w nurtach rzeki. Berg z niezwykłą maestrią eksperymentował w swym dziele z dawnymi formami muzycznymi, dzięki czemu powstała wyjątkowa partytura, oczywiście napisana metodą dodekafoniczną. Muzycznie zinterpretuje ją Yannick Nézet-Séguin, nowy dyrektor muzyczny The Metropolitan Opera, a w rolę Wozzecka wcieli się znakomity szwedzki baryton Peter Mattei (wystąpił w transmisjach „Cyrulika sewilskiego", „Parsifala" i „Eugeniusza Oniegina").

George Gershwin
Porgy and Bess
Porgy i Bess
01.02.2020 | sobota | 18:55 [CET] PREMIERA SEZONU
dyrygent: David Robertson
reżyseria: James Robinson
scenografia: Michael Yeargan
kostiumy: Catherine Zuber
światło: Donald Holder
projekcje wideo: Luke Halls
w rolach głównych: Angel Blue jako Bess, Golda Schultz jako Clara, Latonia Moore jako Serena, Denyce Graves jako Maria, Frederick Ballentine jako Sportin' Life, Eric Owens jako Porgy, Alfred Walker jako Crown, Ryan Speedo Green jako Jake

Po raz pierwszy w transmisji i dopiero po raz drugi na scenie The Metropolitan Opera pojawi się „murzyńska opera" George'a Gershwina. Losy czarnoskórych mieszkańców osiedla Catfish Row w Charleston w Karolinie Południowej pełne są przemocy i dramatycznych zwrotów akcji. Piękna Bess, po aresztowaniu jej ukochanego Crowna, oddaje się pod opiekę zakochanego w niej biednego kaleki Porgy'ego. Okaże się, że w imię miłości inwalida zdolny jest i do zbrodni, i do największych poświęceń. To właśnie z tej opery pochodzi jeden z największych przebojów Gershwina, znanego głównie jako kompozytora „Błękitnej rapsodii" i muzyki filmowej – kołysanka „Summertime" („W letni czas"), interpretowana na tysiące sposobów przez największe gwiazdy sceny jazzowej, soulowej i pop.

Georg Friedrich Händel
Agrippina
Agrypina
29.02.2020 | sobota | 18:55 [CET] PRAPREMIERA MET
dyrygent: Harry Bicket
reżyseria: Sir David McVicar
scenografia i kostiumy: John Macfarlane
światło: Paule Constable
choreografia: Andrew George
w rolach głównych: Brenda Rae jako Poppea, Joyce DiDonato jako Agrypina, Kate Lindsey jako Neron, Iestyn Davies jako Otton, Duncan Rock jako Pallas, Matthew Rose jako Klaudiusz

To, co tradycyjny gatunek operowy kocha najbardziej, czyli skomplikowane manewry miłosne i polityczne na tle starożytnego Rzymu. Historia cesarzowej Agrypiny, która po śmierci męża za pomocą spisku, zbrodni i podstępu osadziła na tronie swego syna Nerona, posłużyła Händlowi jako kolejny z historycznych tematów, tak doskonale dający się zilustrować olśniewającą muzyką i wirtuozowskimi ariami. Podczas weneckiej premiery tego dzieła publiczność była tak zachwycona, że wykrzykiwała pod adresem kompozytora: „Niech żyje kochany Saksończyk!". Ponieważ spektakl w Nowym Jorku wyreżyseruje Sir David McVicar, można się spodziewać pięknej, klasycznej inscenizacji (ostatnio dla Met przygotował „Toscę" i „Adrianę Lecouvreur"). W obsadzie wspaniali specjaliści od barokowego śpiewania: Joyce DiDonato, Kate Lindsey i Iestyn Davies.

Richard Wagner
Der fliegende Holländer
Holender tułacz
14.03.2020 | sobota | 17:55 [CET] PREMIERA SEZONU
dyrygent: Valery Gergiev
reżyseria: François Girard
scenografia: John MacFarlane
kostiumy: Moritz Junge
światło: David Finn
projekcje wideo: Peter Flaherty
choreografia: Carolyn Choa
dramaturgia: Serge Lamothe
w rolach głównych: Anja Kampe jako Senta, Mihoko Fujimura jako piastunka Mary, Sergey Skorokhodov jako myśliwy Erik, David Portillo jako Sternik, Sir Bryn Terfel jako Holender, Franz-Josef Selig jako żeglarz Daland

Legenda Holendra tułacza (lub Latającego Holendra) – nieśmiertelnego, przeklętego żeglarza, który nie może ani powrócić na ląd, ani umrzeć – działała i działa na wyobraźnię artystów od dawna. Przekleństwo może zdjąć tylko wierna miłość kobiety. Wagner przeczytał nowelę pod tym tytułem w Rydze, skąd musiał uciekać przez wierzycielami jako pasażer na gapę na statku Tetyda. Być może sztormy, jakie naznaczyły tę podróż, odcisnęły też piętno na tej czwartej z kolei operze Wagnera. Nową inscenizację na scenie Met przygotuje François Girard, orkiestrę poprowadzi Valery Gergiev, a w tytułowej roli wystąpi znakomity walijski bas-baryton Sir Bryn Terfel. Sentą będzie specjalistka od Wagnera – Anja Kampe, a zakochanym w niej bez wzajemności myśliwym Erikiem – Sergei Skorokhodov.

Giacomo Puccini
Tosca
11.04.2020 | sobota | 18:55 [CEST] NOWA OBSADA
dyrygent: Bertrand De Billy
reżyseria: Sir David McVicar
scenografia i kostiumy: John Macfarlane
światło: David Finn
choreografia: Leah Hausman
w rolach głównych: Anna Netrebko jako śpiewacza Floria Tosca, Brian Jagde jako malarz Mario Cavaradossi, Michael Volle jako baron Scarpia, Patrick Carfizzi jako Zakrystian

Libreciści Pucciniego i sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i w konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego „Tosca" opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła, przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotował inscenizację dla Met, a spektakl zachwycił widzów transmisji w sezonie 2017–18 (w rolach głównych: Sonya Yoncheva, Vittorio Grigolo i Željko Lučić). Przedstawienie powróci na ekrany kin na całym świecie w nowej obsadzie, będzie więc można dokonywać tak ukochanych przez melomanów porównań. W rolach śpiewaczki Florii Toski i zakochanego w niej malarza Cavaradossiego wystąpią Anna Netrebko i Brian Jagde. Scarpią, prefektem tajnej policji, będzie Michael Volle, którego podziwialiśmy jako Hansa Sachsa w transmisji „Śpiewaków norymberskich" Wagnera. Zadyryguje Bertrand De Billy.

Gaetano Donizetti
Maria Stuarda
Maria Stuart
09.05.2020 | sobota | 18:55 [CEST] NOWA OBSADA
dyrygent: Maurizio Benini
reżyseria: Sir David McVicar
scenografia: John Macfarlane
kostiumy: John Macfarlane
światło: Jennifer Tipton
choreografia: Leah Hausman
w rolach głównych: Diana Damrau jako Maria, Jamie Barton jako Elżbieta, Stephen Costello jako Leicester, Andrzej Filończyk jako Cecil, Michele Pertusi jako Talbot

Zmyślona konfrontacja dwóch charyzmatycznych królowych: Elżbiety I Wielkiej i Marii Stuart, królowej Szkotów, stała się najpierw dla Friedricha Schillera, autora dramatu, a potem dla Gaetana Donizettiego okazją do ukazania dwóch wspaniałych portretów kobiecych. W rzeczywistości kuzynki walczące o sukcesję tronu Anglii nigdy się nie spotkały. Jak na operę bel canto przystało, ważniejszą od prawdy historycznej okazała się „prawda" uczuć i dodany wątek miłosny, dające okazję do zaprezentowania wspaniałych melodii i popisowych arii. W rolach dwóch królowych wystąpią Diana Damrau jako Maria i Jamie Barton jako Elżbieta. Partię kanclerza Cecila zaśpiewa młody polski baryton Andrzej Filończyk. Za pulpitem dyrygenckim stanie specjalista od bel canta – Maurizio Benini.

REPERTUAR
W REPERTUARZE
REZERWACJA

KASA CZYNNA OD GODZ.12.00 
W przypadku wcześniejszych seansów
kasa czynna na godzinę przed seansem

rezerwacja biletów:
tel. (34) 324-22-40

kasa@galeria.czest.pl
(rezerwacje mailowe potwierdzamy)

Prosimy o wykupienie rezerwacji
nie później niż pół godziny przed seansem

WYSZUKIWARKA
KONTAKT

Al. Najświętszej Maryi Panny 64
42-200 Częstochowa
biuro : tel. (34) 324-60-58
Biuro kina nie prowadzi rezerwacji biletów.

e-mail: okf@okf.czest.pl

mapa dojazdu

WSPIERAJĄ NAS
WSPÓŁPRACUJEMY
Instytucja Zarządzająca

Miejska Galeria Sztuki
Al.NMP 64
42-217 Częstochowa

www.galeria.czest.pl


Od dnia 1 lipca 2017 w MGS obowiązuje
nowy numer rachunku bankowego

Bank Citi Handlowy

Nr: 50103011040000000093245000