"Wielka sztuka na ekranie" to prezentacja kolekcji najwybitniejszych artystów malarstwa z najważniejszych muzeów na całym świecie. Na dużym ekranie, w znakomitej jakości obrazu HD są pokazane wystawy tematyczne, uchwycone w specjalny, dostosowany do warunków kinowych sposób. Arcydzieła malarstwa, rzeźby i grafiki można oglądać na kinowym ekranie z różnych perspektyw, zaś wędrówce po salach galeryjnych i muzealnych towarzyszą historie dzieł, biografie artystów, wypowiedzi ekspertów analizujących styl i technikę obrazów.

 Filmy zapraszają do pracowni konserwatorskich, przybliżają techniki malarskie i detale techniczne a także tajniki badania przeszłości legendarnych obrazów. Wszystko to w jakości HD. Dotychczas niezwykły sukces odniosły m.in. filmy poświęcone dziełom Leonarda w National Gallery w Londynie, Vermeera z tego samego muzeum i Muncha w Muzeum Muncha i Galerii Narodowej w Oslo. Obecnie cykl jest prezentowany w ponad 1000 kinach w 30 krajach.

  

 21 - 22.10.2017  g.17:OO  „Canaletto i sztuka Wenecji" z The Queen's Gallery w Pałacu Buckingham w Londynie

  „Zaproszono cię do Pałacu Buckingham" – to zdanie zelektryzuje każdego. – tak o swojej przygodzie z filmem Canaletto i sztuka Wenecji opowiada jego reżyser Phil Grabsky. Autor wcześniej nie zwiedzał Pałacu Buckingham i Zamku Windsor, choć jest Brytyjczykiem i dzięki pracy nad filmem inspirowanym przekrojową wystawą dzieł Canaletta zgromadzonych w królewskiej galerii stwierdził, że pokazać trzeba nie tylko rysunki i obrazy mistrza, ale i same pałace. Dlatego też w tym dokumencie mieszają się wnętrza londyńskich zamków królewskich i widoki Włoch, a szczególnie Wenecji, w której żył i tworzył Giovanni Antonio Canal, znanego lepiej jako Canaletto. Artysta zasłynął przede wszystkim jako „portrecista" swego rodzinnego miasta, ale dzięki śledztwu z kamerą, jakiego dokonał Phil Grabsky okazuje się, że malarz nie odtwarzał wiernie widoków, ale pędzlem pisał własną historię miasta. Wraz z reżyserem przechadzamy się po placach Wenecji od mostu Rialto po Piazza San Marco i Palazzo Ducale do kościoła Santi Giovannie Paolo, by następnie wysłuchać komentarzy dwóch wspaniałych kuratorów londyńskiej wystawy Lucy Whitaker i Rosie Razzall. Wszystko to ma służyć odpowiedzi na pytanie, jakie zawsze stawia sobie reżyser: dlaczego właśnie Canaletto, dlaczego akurat w Wenecji, która wydała tak wielu wybitnych artystów. Co sprawia, że tam rodzą się i dojrzewają tak wyjątkowi twórcy? Polscy widzowie słusznie skojarzą nazwisko artysty z malarzem Bernardo Bellotto, także zwanym Canaletto, który uwieczniał widoki Warszawy za czasów króla Stanisława Augusta. Był to siostrzeniec i uczeń weneckiego artysty.


25 - 26.11.2017  g.17:00  Hockney. Pejzaże, portrety i martwe natury. z The Royal Academy of Arts London

David Hockney kontynuuje wprowadzanie innowacji do sztuk wizualnych w skali globalnej. Zainspirowany pop-artem i ostrym światłem Los Angeles, gdzie spędził trzy lata, poszedł dalej, włączając do swojej twórczości elementy fotografii i kolażu, realizując nie tylko cykle malarskie, ale także projekty scenograficzne i in. Jest jednym z największych żyjących artystów brytyjskich, jego prace posiadają w swych w kolekcjach najważniejsze muzea i galerie sztuki współczesnej na całym świecie, w tym: MET, MoMA, Pompidou, Tate i Muzeum Sztuki Współczesnej w Tokio. Dwie olbrzymie wystawy przygotowane przez Royal Academy of Arts London: „Krajobrazy" i „Portrety i martwe natury" stały się podstawą dla powstania tego filmu ukazującego pełnię bezkompromisowego talentu Hockneya. Były jednocześnie dla Hockneya zwieńczeniem bardzo ważnego okresu w jego karierze trwającej już ponad pięć dekad. Według jego własnych słów, film lepiej niż on sam wyjaśnia, co kryje się za jego twórczością.


2 - 3.12.2017 "Piekło" Botticellego

Podróż do podziemia poprzez dziewięć kręgów piekła, aby ujawnić tajemnice dzieła sztuki, które zaintrygowało tak wielu ludzi, w tym Dana Browna, autora powieści „Inferno" i Rona Howarda, reżysera filmu na podstawie tego książkowego bestseleru. Filmowe śledztwo dopełniające tamte dzieła popkultury postanowił przeprowadzić pisarz i reżyser Ralph Loop w takich miejscach, jak Galeria Uffizi we Florencji, Biblioteka Watykańska, Londyn, Berlin i niziny Szkocji.
Przez stulecia „Mapa Piekła" (po włosku „inferno") stworzona przez Sandro Botticellego na podstawie poematu Dantego leżała zamknięta w skarbcu Watykanu. Ale co skłoniło florenckiego mistrza, jednego z najsłynniejszych reprezentantów sztuki renesansu, znanego z obrazów takich jak „Narodziny Wenus" i „Wiosna" do rysowania piekielnych kręgów tak, jak je opisywał poeta Dante Alighieri? Jaka jest tajemnica tego wyjątkowego dzieła sztuki? I w jaki sposób ujawnia ono mniej znaną, ciemniejszą stronę samego Botticellego?
Botticelli przeniósł opisy Dantego na 102 drobiazgowe rysunki. Głównym z nich jest „Mapa Piekła": rodzaj przewodnika przez piekło z jego różnymi poziomami (kręgi piekielne są usytułowane nie tylko jeden wewnątrz drugiego, ale też jeden niżej od drugiego), fascynującymi a jednocześnie okrutnymi obrazami kar i tortur, jakim poddawani są grzesznicy.
Pisarz i reżyser Ralph Loop stworzył film, który przybliża nas do Botticellego, zarówno do człowieka, jak i artysty. Film powstał we wnętrzach Watykanu w Rzymie, we Florencji, Londynie, Berlinie i Szkocji w lecie 2016 roku. Sama „Mapa Piekła" została poddana digitalizacji z wykorzystaniem skanera o wysokiej rozdzielczości, co pozwoliło dostrzec szczegóły wcześniej niewidoczne gołym okiem.


16.12.2017 Święty Piotr i inne papieskie bazyliki Rzymu  / wersja 2D
17.12.2017 Święty Piotr i inne papieskie bazyliki Rzymu / wersja 3 D

Ten film to fascynujący spacer po czterech bazylikach papieskich Rzymu: św. Piotra, św. Jana na Lateranie, Santa Maria Maggiore (św. Marii Większej) i Św. Pawła za Murami. Monumentalnej bazyliki św. Piotra, która jest jednym z 25 miejsc na świecie najczęściej odwiedzanych przez turystów, nikomu nie trzeba przedstawiać. Żaden z turystów nie ma jednak możliwości zajrzeć tam, gdzie mogły zaglądać kamery realizatorów filmu. Rozpoczynając od wczesnośredniowiecznych elementów budowli, na której zbudowano Bazylikę, poprzez prezentację bezcennych zabytków sztuki średniowiecznej, renesansowej i barokowej dojdziemy do przebogatych barokowych wnętrz głównej nawy świątyni. W toku narracji pojawią się m.in. cytaty z dzienników francuskiego pisarza Henri'ego Stendhala, który na początku XIX wieku zwiedzał Włochy, a swoje uwagi odnotował m.in. w „Przechadzkach po Rzymie".
Zajrzymy do zwykle niedostępnych dla zwiedzających miejsc wewnątrz Watykanu: zobaczymy ośmiokątne sale Zakrystii i Skarbca bazyliki, Kaplicę Sykstyńską i Bibliotekę Apostolską Watykanu oraz Salę Ducale (Książęcą) w Pałacu Apostolskim. Narratorzy opowiedzą o historii i ewolucji budowli z własnej perspektywy, nawiązując do zgormadzonych tam najsłynniejszych dzieł sztuki, żywotów i historii papieży i tworzących dla nich artystów – od Giotta do Bramantego, od Michała Anioła po Francesco Borrominiego, od Berniniego do Domenica Fontany, od Arnolfa di Cambio do Jacopa Torritiego.
W ciągu 90 minut filmu po kolejnych świątyniach i ich skarbach oprowadzą widzów eksperci: Antonio Paolucci, dyrektor Muzeów Watykańskich, poprowadzi nas przez bazylikę św. Piotra, Paolo Portoghesi, światowej sławy architekt, przedstawi pogłębioną analizę budynku św. Jana na Lateranie, Claudio Strinati, znany historyk sztuki, odkryje historię i legendy dotyczące Santa Maria Maggiore, a Micol Forti, dyrektor Kolekcji Sztuki Współczesnej.


13 - 14.01.2018  Rafael Santi - książę sztuk


3 - 4.02.2018  g.17:00  „Cezanne. Portrety życia" z The National Portrait Gallery w Londynie, Musee D'Orsay w Paryżu i National Gallery of Art w Waszyngtonie

  Paul Cézanne, uważany za jednego z trzech wielkich postimpresjonistów, wyznaczył nowe kierunki w sztuce europejskiej i światowej. Zdobycze impresjonistów poszerzył i zradykalizował, pozostając jednocześnie z dala od wielkiego świata i wielkiego miasta, które impresjonistów inspirowało. Cézanne z upodobaniem kreślił zarówno pejzaże, jak niezliczone ujęcia góry Sainte-Victoire, oraz portrety ludzi i przedmiotów. Martwe natury, ale i wizerunki tak zwyczajnych rzeczy, jak krzesło, zajmują poczesne miejsce w jego twórczości. Artysta z wolna kształtował i zmieniał swój warsztat, przechodząc od impresjonistycznych wizji otaczającego go świata po grubo ciosane obrazy tworzone za pomocą szpachli i potężnych warstw farby. Z czasem odszedł i od niej kierując się w stronę subtelniejszych pociągnięć, ale za to zrywając z tradycyjnie pojętą perspektywą i pokazując jeden przedmiot z różnych punktów widzenia na raz, co dało inspirację dla kubizmu Picassa i innych.
Film powstał na bazie wielkich wystaw twórczości Cézanne'a, które odbyły się w National Portrait Gallery w Londynie, Musée d'Orsay w Paryżu i National Gallery of Art w Waszyngtonie. Ważną rolę w filmie odgrywają listy malarza i zdjęcia z miejsc na południu Francji, w których mieszkał i pracował, z widokiem na wymienioną już górę Sainte-Victoire.

 

 

 

 


 

 

REPERTUAR
W REPERTUARZE
REZERWACJA

KASA CZYNNA OD GODZ.12.00 
W przypadku wcześniejszych seansów
kasa czynna na godzinę przed seansem

rezerwacja biletów:
tel. (34) 324-22-40

kasa@galeria.czest.pl
(rezerwacje mailowe potwierdzamy)

Prosimy o wykupienie rezerwacji
nie później niż pół godziny przed seansem

WKRÓTCE

 

 

WYSZUKIWARKA
NEWSLETTER
KONTAKT

Al. Najświętszej Maryi Panny 64
42-200 Częstochowa
biuro : tel. (34) 324-60-58
Biuro kina nie prowadzi rezerwacji biletów.

e-mail: okf@okf.czest.pl

mapa dojazdu

WSPIERAJĄ NAS
WSPÓŁPRACUJEMY
Instytucja Zarządzająca

Miejska Galeria Sztuki
Al.NMP 64
42-217 Częstochowa

www.galeria.czest.pl


Od dnia 1 lipca 2017 w MGS obowiązuje
nowy numer rachunku bankowego

Bank Citi Handlowy

Nr: 50103011040000000093245000