Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to odbywające się przez cały rok szkolny projekcje kinowe dla uczniów, realizowane w ramach cykli tematycznych, dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych. Każdy pokaz poprzedza prelekcja multimedialna wprowadzająca uczestników w tematy podejmowane w danym filmie. Cały program NHEF jest zgodny z podstawą programową MEN.
Każdy film, który wchodzi do naszego programu, opisujemy w analizie psychologicznej, z której mogą korzystać rodzice i pedagodzy, wskazujemy również związek tematów poruszanych w filmach z podstawą programową.
Nauczyciele zapisują swoich uczniów na wybrany cykl i od października do kwietnia raz w miesiącu przychodzą wraz z nimi do kina. Przed każdym filmem odbywa się multimedialna prelekcja, nauczyciele dostają interdyscyplinarne materiały dydaktyczne. Po seansie najmłodsi uczniowie mogą wziąć udział w warsztatach plastycznych.
Cykle filmowe w roku szkolnym 2021/22

Dzięki cyklowi „Filmowe przygody” dziecko:
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej,
- rozwija niezbędne umiejętności społeczne,
- kształtuje czynności intelektualne potrzebne w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji ,
- buduje system wartości, rozpoznaje, co jest dobre, a co złe,
- łączy przyczynę ze skutkiem i próbuj e przewidzieć konsekwencje swoich działań,
- wypowiada się za pomocą różnych technik artystycznych,
- jest ciekawe świata, rozbudzone poznawczo i kulturowo,
- potrafi zachować się w kinie i teatrze,
- refleksyjnie podchodzi do przekazywanych mu treści, wyciąga wnioski.

Dzięki cyklowi „Filmowe sekrety” uczeń:
- wszechstronnie rozwija się poprzez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie naturalnej ciekawości poznawczej,
- wyraża swoje spostrzeżenia i przeżycia za pomocą wypowiedzi ustnej lub pisemnej oraz różnorodnych artystycznych form wyrazu,
- pracuje w zespole,
- rozumie przekaz filmowy (wizualny, słowny, muzyczny), interpretuje go, zbiera na jego podstawie informacje.

Dzięki cyklowi „Kino współczesne” uczeń:
- rozwija zdolności dostrzegania prawdy, dobra i piękna i kieruje się tymi wartościami,
- okazuje szacunek dla drugiego człowieka i otaczającego go świata,
- rozwija zdolności rozumienia tekstów kultury i odnosi ich treści do własnego doświadczenia,
- postrzega film jako tekst kultury,
- trenuje świadomą i uważną recepcję filmów,
- uczestniczy w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym

Dzięki cyklowi „dojrzewanie w kinie” uczeń :
- rozwija zdolność dostrzegania prawdy, dobra i piękna, żywi szacunek dla innego człowieka,
- rozumie przemiany okresu dojrzewania,
- dostrzega uniwersalne wartości i wiąże je z postawami społecznymi,
- staje się świadomym odbiorcą kultury filmowej,
- wyrabia i rozwija zdolność rozumienia dzieła filmowego,
- rozwija umiejętność krytycznego myślenia, oceny postaw i zachowań bohaterów filmowych, charakteryzując ich emocje i uczucia,
- konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów,
- interpretując film, wykorzystuje konteksty społeczne oraz znajduje nawiązania do wątków kulturowych i literackich,
- ćwiczy umiejętność komunikowania i uzasadnia wypowiedzi w oparciu o treść tekstu kultury,
- potrafi przyjąć cudze poglądy i polemizować z nimi,
- podejmuje próby rozwiązania przedstawi onego problemu,
- rozwija potrzebę uczestniczenia w kulturze.

Dzięki cyklowi "Analiza filmu” uczeń:
- rozumie teksty o skomplikowanej budowie, dostrzega sensy zawarte w strukturze głębokiej tekstu,
- w interpretacji tekstów kultury wykorzystuje wiedzę o kontekstach,
- doskonali umiejętności świadomego odbioru tekstu kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym i aksjologicznym,
- wskazuje związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym, poznawczym),
- określa motywy, symbole i środki filmowe,
- określa problematykę utworu,
- analizuje sceny z filmu pod kątem tematu,
- prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z tekstem audiowizualnym.

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury” uczeń:
- rozwija wrażliwość estetyczną oraz dojrzałość intelektualną, emocjonalną, społeczną i moralną w kontakcie z dziełem sztuki,
- kształci umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka oraz wspólnot: państwowej, narodowej i społecznej,
- poznaje tradycję kulturowo-literacką i rozumie lepiej historię literatury oraz dzieje kultury jako proces,
- dostrzega, analizuj e i ocenia obecne w tekstach odniesienia do idei, wartości i postaw charakterystycznych dla literatury i kultury danej epoki,
- kształci umiejętność świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym

Dzięki cyklowi „plastyka w kinie” uczeń:
• rozróżnia poszczególne dyscypliny sztuki,
• rozumie, że sztuka powstaje w kontekście innych dziedzin kultury,
• dokonuje opisu i analizy wybranych dzieł sztuki różnych dyscyplin, odwołując się do właściwej terminologii;
• przybliża twórczość artystów różnych dziedzin sztuki,
• interpretuje i odczytuje wybrane dzieła sztuki w kontekście epoki,
• charakteryzuje kierunki działań wybranych współczesnych awangard i ich twórców.
Seanse odbywają się w godzinach przedpołudniowych, raz w miesiącu (od października do kwietnia).
Wszystkie projekcje filmowe poprzedzone są prelekcjami ( nasi prelegenci <---- kliknij )
Najmłodsi widzowie po seansie biorą udział w warsztatach plastycznych przygotowanych przez Pracownię Wielokropka.
Wszyscy nauczyciele dostają od nas materiały dydaktyczne, zarówno w formie drukowanej jak i elektronicznej.
Cena biletu dla jednego ucznia na jeden pokaz : 12 zł.
Karnety nie podlegają zwrotowi (również w przypadku nieobecności ucznia na pokazie).
Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej (maksymalnie 10 % grupy) mogą skorzystać z darmowych biletów
Opiekunowie uczestniczą w spotkaniach nieodpłatnie.
ZAPISY - tutaj
WIĘCEJ INFORMACJI - tutaj

